The nine papers collected in this volume aim at presenting theories and data on Chinese as a foreign language teaching and acquisition. The selected works address the main fields of research related to Chinese teaching: phonetics, writing, vocabulary, syntax, and pragmatics. Each paper introduces the field of research by reviewing the related literature in order to present to the reader not only the main studies but also the key terms and notions to deal with the different topics, from those more often investigated as phonology and writing to those only recently taken into account, as vocabulary and pragmatics. Most of the works present original data and provide therefore the main features of the Italian speaking learner of Chinese. In addition to this, each work suggests how to overcome criticalities and fill the gaps in teaching this language.
I nove contributi inclusi in questo volume hanno lo scopo di presentare teorie e dati relativi alla didattica e all’acquisizione del cinese come lingua straniera. Le ricerche selezionate coprono i principali ambiti della didattica e dell’acquisizione del cinese: fonetica, scrittura, lessico, sintassi e pragmatica. Ciascuna introduce l’oggetto di ricerca presentando la letteratura di riferimento in modo da offrire al lettore non solo una panoramica degli studi già condotti ma anche i termini e le nozioni utili ad affrontare i diversi ambiti dell’apprendimento del cinese, da quelli più estesamente trattati come scrittura e fonologia a quelli affrontati solo più di recente, come lessico e pragmatica. La maggior parte dei lavori presenta dati originali e contribuisce pertanto a delineare le caratteristiche dell’apprendente italofono di cinese e a suggerire possibili proposte per superare le criticità riscontrate o colmare i vuoti che inevitabilmente si creano nella didattica di questa lingua.
Romagnoli, C., Conti, S. (a cura di). (2021). La lingua cinese in Italia. Studi su didattica e acquisizione. Roma : Roma TrE-Press [10.13134/979-12-5977-067-7].
La lingua cinese in Italia. Studi su didattica e acquisizione
Conti, Sergio
2021-01-01
Abstract
The nine papers collected in this volume aim at presenting theories and data on Chinese as a foreign language teaching and acquisition. The selected works address the main fields of research related to Chinese teaching: phonetics, writing, vocabulary, syntax, and pragmatics. Each paper introduces the field of research by reviewing the related literature in order to present to the reader not only the main studies but also the key terms and notions to deal with the different topics, from those more often investigated as phonology and writing to those only recently taken into account, as vocabulary and pragmatics. Most of the works present original data and provide therefore the main features of the Italian speaking learner of Chinese. In addition to this, each work suggests how to overcome criticalities and fill the gaps in teaching this language.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Romagnoli, Conti 2021 - La lingua cinese in Italia.pdf
accesso aperto
Descrizione: Volume pubblicato
Tipologia:
PDF editoriale
Licenza:
Creative commons
Dimensione
8.32 MB
Formato
Adobe PDF
|
8.32 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/11365/1175767