The essay deals with the activity of painter Franco Villoresi (1920-1975), from his beginnings in Rome in the late 1940s to his involvement as a "master" in the painting atelier for the patients of the Arezzo Neuropsychiatric Hospital, opened in 1958 by his friend Furio Martini, vice-director of the institute. Villoresi’s first works drew on Mario Mafai’s paintings, his master. Villoresi achieved expressive autonomy in the 1950s in the framework of an alienating realism, with views of suburbs and train stations in which faceless human silhouettes wander as if lost. This phase was followed by the period of the “Grandi personaggi”, a satire of the respectability and conformism of wealthy society. During his teaching in the Aretine hospital atelier (from 1958 to 1961), in contact with a sorrowful humanity unadulterated by conventions and superstructures, Villoresi elaborated the theme of the mask, which was to become the constant emblem of his painting to come in all its moral and existential implications.
Il saggio ricostruisce l’attività del pittore Franco Villoresi (1920-1975), dagli esordi romani a fine anni Quaranta fino al suo coinvolgimento come “maestro” nell’atelier di pittura per i ricoverati dell’Ospedale neuropsichiatrico di Arezzo, aperto nel 1958 dal suo amico Furio Martini, vicedirettore dell’istituto. Dopo le prime prove vicine alla pittura di Mario Mafai, suo maestro, Villoresi negli anni Cinquanta raggiunge l’autonomia espressiva nell’ambito di un realismo straniante, con vedute di periferie e stazioni in cui vagano come smarrite sagome umane senza volto, cui segue il periodo dei “Grandi personaggi”, satira del perbenismo e del conformismo della società affluente. Ma è negli anni della sua frequentazione dell’atelier dell’ospedale aretino (dal 1958 al 1961) che, a contatto con una umanità dolente e non adulterata da convenzioni e sovrastrutture, Villoresi elabora il tema della maschera, che diventerà l’emblema costante della sua pittura a venire in tutte le sue implicazioni morali ed esistenziali.
Quattrocchi, L. (2024). Mettersi al punto giusto: Franco Villoresi 'maestro' dell'atelier di pittura dell'Ospedale neuropsichiatrico di Arezzo. In L. Quattrocchi, P. Torriti (a cura di), Arte ai margini: Livio Poggesi e l'atelier di pittura dell'Ospedale neuropsichiatrico di Arezzo, 1958-1978 (pp. 35-49). Firenze; Siena : Firenze University Press; USiena Press [10.36253/979-12-215-0400-2.08].
Mettersi al punto giusto: Franco Villoresi 'maestro' dell'atelier di pittura dell'Ospedale neuropsichiatrico di Arezzo
Quattrocchi, Luca
2024-01-01
Abstract
The essay deals with the activity of painter Franco Villoresi (1920-1975), from his beginnings in Rome in the late 1940s to his involvement as a "master" in the painting atelier for the patients of the Arezzo Neuropsychiatric Hospital, opened in 1958 by his friend Furio Martini, vice-director of the institute. Villoresi’s first works drew on Mario Mafai’s paintings, his master. Villoresi achieved expressive autonomy in the 1950s in the framework of an alienating realism, with views of suburbs and train stations in which faceless human silhouettes wander as if lost. This phase was followed by the period of the “Grandi personaggi”, a satire of the respectability and conformism of wealthy society. During his teaching in the Aretine hospital atelier (from 1958 to 1961), in contact with a sorrowful humanity unadulterated by conventions and superstructures, Villoresi elaborated the theme of the mask, which was to become the constant emblem of his painting to come in all its moral and existential implications.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
42049.pdf
accesso aperto
Descrizione: Luca Quattrocchi, Mettersi al punto giusto: Franco Villoresi "maestro" dell'atelier di pittura dell'Ospedale neuropsichiatrico di Arezzo
Tipologia:
PDF editoriale
Licenza:
Creative commons
Dimensione
3.7 MB
Formato
Adobe PDF
|
3.7 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/11365/1270854