As the title suggests, Dalla danza al teatro (e viceversa) (From dance to theatre (and vice versa)) aims to show how theatre can be inspired by certain choreographic performances, following a path that has been little explored by studies in the field. In other words, the study, whose time frame covers the first half of the 19th century, seeks to highlight the mutual influence between theatre and dance, which is taken as a common thread between the three chapters of the work. The main element that links the two fields is the mimetic language that both use. The analysis of the three case studies chosen to explore this theme - Prometheus, Myrrh and Othello - opens up a varied panorama in which the relationships between the two art forms intertwine in sometimes unexpected ways.
Come lo stesso titolo mette in luce, Dalla danza al teatro (e viceversa) ambisce a mostrare come il teatro possa ispirarsi ad alcuni spettacoli coreici, inseguendo una via poco indagata dagli studi di settore. In altri termini, lo studio, i cui margini temporali abbracciano la prima metà dell’Ottocento, vuole sottolineare la reciproca influenza fra teatro e danza, assunta come filo rosso di collegamento tra i tre capitoli del lavoro. L’elemento che principalmente connette i due ambiti è il muto linguaggio mimico, di cui entrambi si servono. L’analisi dei tre casi studio scelti per indagare questo tema – Prometeo, Mirra e Otello – schiude un panorama variegato in cui i rapporti fra le due forme artistiche si intrecciano in modi talvolta inaspettati.
Onesti, S. (2022). Dalla danza al teatro (e viceversa): percorsi nello spettacolo italiano del primo Ottocento. Bari : Edizioni di Pagina.
Dalla danza al teatro (e viceversa): percorsi nello spettacolo italiano del primo Ottocento
Onesti, Stefania
2022-01-01
Abstract
As the title suggests, Dalla danza al teatro (e viceversa) (From dance to theatre (and vice versa)) aims to show how theatre can be inspired by certain choreographic performances, following a path that has been little explored by studies in the field. In other words, the study, whose time frame covers the first half of the 19th century, seeks to highlight the mutual influence between theatre and dance, which is taken as a common thread between the three chapters of the work. The main element that links the two fields is the mimetic language that both use. The analysis of the three case studies chosen to explore this theme - Prometheus, Myrrh and Othello - opens up a varied panorama in which the relationships between the two art forms intertwine in sometimes unexpected ways.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
A-1-2022_compressed.pdf
non disponibili
Descrizione: Dalla danza al teatro (e viceversa)
Tipologia:
PDF editoriale
Licenza:
NON PUBBLICO - Accesso privato/ristretto
Dimensione
3.06 MB
Formato
Adobe PDF
|
3.06 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/11365/1253460