Since the second half of the twentieth century in Italy, it has often been discussed whether the school system should maintain, and if so to what extent, training dedicated to Latin language and literature. The debate still continues today on an international scale and this conference engages in it to reaffirm the importance of Latin in our cultural tradition. This contribution, which looks at some case examples, aims to examine the problem from a different perspective and consider the legacy that the voice of antiquity has passed on to us through Latin. This legacy has established itself through the simple ‘beauty’ of that voice and through the fascination some of its findings have inevitably held in the past and still hold today. This is a ‘beauty’ which has constantly inspired western literary creativity and is indispensable for a better understanding of its artistic dimensions as much in the past as in the future.
Dalla seconda metà del Novecento, in Italia ci si è spesso trovati a discutere se il sistema scolastico dovesse conservare, e in caso con quale estensione, uno spazio formativo dedicato alla lingua latina e alla letteratura in lingua latina. Anche su scala internazionale, il dibattito tuttora continua, e questo stesso convegno ne riprende le fila per riaffermare l’importanza del latino nella nostra tradizione culturale. Questo intervento, tramite alcuni casi esemplari, si propone di guardare al problema da un’angolazione particolare, e di considerare come il legato che, attraverso il latino, ci trasmette la voce dell’antichità abbia imposto la propria necessità innanzitutto attraverso la semplice «bellezza» di quella voce, il fascino che certe sue risultanze hanno ineluttabilmente esercitato e ancora esercitano. Una «bellezza» cui la creatività letteraria occidentale è costantemente tornata a ricorrere e che si è pertanto determinata e continua a determinarsi come irrinunciabile per comprendere a fondo le dimensioni artistiche tanto del passato quanto del presente.
Fo, A. (2022). La scia della bellezza: latino e tradizione culturale. In F. Berardi, M.L. Delvigo, M. De Nonno (a cura di), Latino, scuola e società: atti del Convegno organizzato dalla Consulta universitaria di studi latini in collaborazione con l’Università ‘G. D’Annunzio’ di Chieti-Pescara (Chieti, 21-22 Aprile 2022) (pp. 45-71). Palermo : Palumbo.
La scia della bellezza: latino e tradizione culturale
Fo, Alessandro
2022-01-01
Abstract
Since the second half of the twentieth century in Italy, it has often been discussed whether the school system should maintain, and if so to what extent, training dedicated to Latin language and literature. The debate still continues today on an international scale and this conference engages in it to reaffirm the importance of Latin in our cultural tradition. This contribution, which looks at some case examples, aims to examine the problem from a different perspective and consider the legacy that the voice of antiquity has passed on to us through Latin. This legacy has established itself through the simple ‘beauty’ of that voice and through the fascination some of its findings have inevitably held in the past and still hold today. This is a ‘beauty’ which has constantly inspired western literary creativity and is indispensable for a better understanding of its artistic dimensions as much in the past as in the future.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
A.Fo,La scia della bellezza-latino e tradizione culturale, in Latino,scuola e società,Atti,«Bibl. di ClassicoContemporaneo»13,online(Palermo)2022,pp. 45-71..pdf
accesso aperto
Tipologia:
PDF editoriale
Licenza:
PUBBLICO - Pubblico con Copyright
Dimensione
2 MB
Formato
Adobe PDF
|
2 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/11365/1232486