The relationship between industrial archeology and the transport sector refers primarily to the British railways, in the homeland of the industrial revolution, where the railway was born in the early 1800s and where in the 1950s the conservation movement of the railways was established with the aim of conservation of disused railways. Tourist railways are widespread in several European countries, although the number is reduced compared to the number of English ones. In Italy, one of the first attempts to establish a transport with tourist convoys was in 1990 with the Trenonatura project, a railway ring of particular environmental interest, since for long stretches the track runs in direct contact with woods and river banks in areas that cannot be reached by roads. A few years later, groups of railway enthusiasts increased and were engaged in the promotion of tourist services, which increased in number and quality. After an intense confrontation between associations and political forces, the law on tourist railways was issued, in order to safeguard and enhance the abandoned or suspended historic railway lines, characterized by a particular cultural, landscape and tourist value. The State Railways have established the FS Foundation, with the task of enhancing the history of the railways. In this great project of rediscovery and protection of the past, therefore, a project to enhance industrial archeology and promote the area with sustainable tourism is included.

Il rapporto tra archeologia industriale e settore dei trasporti ha avuto le prime manifestazioni in Gran Bretagna, nella patria della rivoluzione industriale, dove la ferrovia è nata nei primi anni del 1800 e dove negli anni '50 è stato istituito il movimento delle "preserved railways", con l'obiettivo di conservazione delle ferrovie dismesse. Le ferrovie turistiche sono diffuse in diversi paesi europei, anche se il numero è ridotto rispetto a quelle inglesi. In Italia uno dei primi tentativi di istituire convogli turistici risale al 1990 con il progetto Trenonatura, anello ferroviario di particolare interesse ambientale, poiché per lunghi tratti la ferrovia corre a diretto contatto con boschi e argini fluviali in zone non raggiungibili da strade. Qualche anno dopo sono nati gruppi di appassionati delle ferrovie impegnati nella promozione dei servizi turistici, che sono aumentati di numero e di qualità. Dopo un intenso confronto tra associazioni e forze politiche, è stata emanata la legge sulle ferrovie turistiche, al fine di salvaguardare e valorizzare le linee ferroviarie storiche abbandonate o sospese, caratterizzate da un particolare valore culturale, paesaggistico e turistico. Le Ferrovie dello Stato hanno istituito la Fondazione FS, con il compito di valorizzare la storia delle ferrovie. In questo grande progetto di riscoperta e tutela del passato, si inserisce un progetto per valorizzare l'archeologia industriale e promuovere il territorio con un turismo sostenibile.

Maggi, S. (2020). Ferrovie, dispositivi e treni d'epoca. In G. L. Fontana (a cura di), Stati Generali del Patrimonio Industriale 2018 (pp. 686-698). Venezia : Marsilio.

Ferrovie, dispositivi e treni d'epoca

Stefano Maggi
2020-01-01

Abstract

The relationship between industrial archeology and the transport sector refers primarily to the British railways, in the homeland of the industrial revolution, where the railway was born in the early 1800s and where in the 1950s the conservation movement of the railways was established with the aim of conservation of disused railways. Tourist railways are widespread in several European countries, although the number is reduced compared to the number of English ones. In Italy, one of the first attempts to establish a transport with tourist convoys was in 1990 with the Trenonatura project, a railway ring of particular environmental interest, since for long stretches the track runs in direct contact with woods and river banks in areas that cannot be reached by roads. A few years later, groups of railway enthusiasts increased and were engaged in the promotion of tourist services, which increased in number and quality. After an intense confrontation between associations and political forces, the law on tourist railways was issued, in order to safeguard and enhance the abandoned or suspended historic railway lines, characterized by a particular cultural, landscape and tourist value. The State Railways have established the FS Foundation, with the task of enhancing the history of the railways. In this great project of rediscovery and protection of the past, therefore, a project to enhance industrial archeology and promote the area with sustainable tourism is included.
2020
9788829706280
Il rapporto tra archeologia industriale e settore dei trasporti ha avuto le prime manifestazioni in Gran Bretagna, nella patria della rivoluzione industriale, dove la ferrovia è nata nei primi anni del 1800 e dove negli anni '50 è stato istituito il movimento delle "preserved railways", con l'obiettivo di conservazione delle ferrovie dismesse. Le ferrovie turistiche sono diffuse in diversi paesi europei, anche se il numero è ridotto rispetto a quelle inglesi. In Italia uno dei primi tentativi di istituire convogli turistici risale al 1990 con il progetto Trenonatura, anello ferroviario di particolare interesse ambientale, poiché per lunghi tratti la ferrovia corre a diretto contatto con boschi e argini fluviali in zone non raggiungibili da strade. Qualche anno dopo sono nati gruppi di appassionati delle ferrovie impegnati nella promozione dei servizi turistici, che sono aumentati di numero e di qualità. Dopo un intenso confronto tra associazioni e forze politiche, è stata emanata la legge sulle ferrovie turistiche, al fine di salvaguardare e valorizzare le linee ferroviarie storiche abbandonate o sospese, caratterizzate da un particolare valore culturale, paesaggistico e turistico. Le Ferrovie dello Stato hanno istituito la Fondazione FS, con il compito di valorizzare la storia delle ferrovie. In questo grande progetto di riscoperta e tutela del passato, si inserisce un progetto per valorizzare l'archeologia industriale e promuovere il territorio con un turismo sostenibile.
Maggi, S. (2020). Ferrovie, dispositivi e treni d'epoca. In G. L. Fontana (a cura di), Stati Generali del Patrimonio Industriale 2018 (pp. 686-698). Venezia : Marsilio.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11365/1118576