The desire to build a corpus in education stems from the urgency to digitally make up for traditional paper-based tools. Fad or face-to-face classroom consultation for vocabulary or grammar activities can improve the educative action. A culture could be accessed through its linguistic uses, such as grammatical and lexical motives: for example, the frequency of a term. The willingness of researchers to give a useful tool for the description, analysis and comparison of written languages was implemented in the distant 1986 when, in collaboration with M. Gross, it was understood that it was required to play on the fixed aspect and non-compositionality of languages in order to effectively carry on professional communications, with the addition of lexicographic tools for the purpose of helping disability and providing sensory guidance. This is how WorkTool was born, that is, a database approach designed to handle lexicon building and to spot token forms in sign languages

La volontà di costruire un corpora in ambito didattico nasce dall’urgenza di sopperire con strumento elettronico al tradizionale cartaceo. La consultazione diretta in aula o in fad per svolgere attività lessico-grammaticale può rendere efficace l’azione educativa. Le motivazioni grammaticali di azioni linguistiche di un corpus come: le forme lessicali e grammaticali, le molteplici occorrenze di un lemma possono permettere di accedere ad una cultura attraverso i suoi usi linguistici. La volontà dei ricercatori di dare uno strumento utile per la descrizione e analisi e comparazioni delle lingue scritte ha trovato attuazione nel lontanissimo 1986, quando in collaborazione con M. Gross si è capito che bisognava giocare sulla fissità e non composizionalità delle lingue per rendere efficace la comunicazione professionale e nel contempo utilizzare gli stessi strumenti lexicografici per la disabilità sensoriale ed orientativi. Nasce il WorkTool, un approccio su base di dati inteso per la gestione della costruzione del lessico e per l’individuazione di forme elementary nella lingua dei segni.

Bucciarelli, R. (2014). La lessicografia per la descrizione e l’analisi dei corpus linguistic: Lexicography for the description and analysis of a linguistic corpus. FORMAZIONE & INSEGNAMENTO, 12(4), 390-398.

La lessicografia per la descrizione e l’analisi dei corpus linguistic: Lexicography for the description and analysis of a linguistic corpus

BUCCIARELLI, RITAMARIA
Software
2014-01-01

Abstract

The desire to build a corpus in education stems from the urgency to digitally make up for traditional paper-based tools. Fad or face-to-face classroom consultation for vocabulary or grammar activities can improve the educative action. A culture could be accessed through its linguistic uses, such as grammatical and lexical motives: for example, the frequency of a term. The willingness of researchers to give a useful tool for the description, analysis and comparison of written languages was implemented in the distant 1986 when, in collaboration with M. Gross, it was understood that it was required to play on the fixed aspect and non-compositionality of languages in order to effectively carry on professional communications, with the addition of lexicographic tools for the purpose of helping disability and providing sensory guidance. This is how WorkTool was born, that is, a database approach designed to handle lexicon building and to spot token forms in sign languages
2014
Bucciarelli, R. (2014). La lessicografia per la descrizione e l’analisi dei corpus linguistic: Lexicography for the description and analysis of a linguistic corpus. FORMAZIONE & INSEGNAMENTO, 12(4), 390-398.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
LA LESSICOGRAFIA.pdf

accesso aperto

Descrizione: Articolo principale
Tipologia: PDF editoriale
Licenza: PUBBLICO - Pubblico con Copyright
Dimensione 370.94 kB
Formato Adobe PDF
370.94 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11365/1028274